Ezentúl a köztévé közvetíti a kormány üzeneteit, a magánkézben lévő jobbos sajtó nem kap többé állami hirdetési bevételeket – közölte a miniszterelnök egy titkos találkozón.

A holdraszálláson nem szerettem volna annyira ott lenni, mint azon a múlt pénteki találkozón, amiről a vs.hu írt cikket. Orbán Viktor miniszterelnök ugyanis állítólag ezen közölte informális-félhivatalos formában, hogy a Fidesz – vagyis ő – elengedi a kormánypárti sajtó kezét, mert ezentúl a közmédia a kormánysajtó. Bár Magyarországon – és ez nem csak a Fidesz, hanem ugyanannyira a Korábbi Másik Oldal bűne is – az megszokott dolog, hogy a közmédia az aktuális kormány szócsöve, a közpénzek pártpropagandára való felhasználása korábban elképzelhetelen lett volna ilyen nyíltsággal előadva. Végül és évi több tízmilliárd forintból népszerűsítenek egy pártkoalíciót.

A vs.hu szerint a megbeszélésen mások mellett ott volt Borókai Gábor, a Heti Válasz, Gajdics Ottó, a Lánchíd Rádió, Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet, Élő Gábor, az mno.hu, valamint Bencsik András, a Demokrata főszerkesztője. Borókai azt nyilatkozta nekik, hogy ennél a körnél jóval többen voltak jelen. Feltűnő, hogy a vs.hu nem említi Széles Gábor médiabirodalmának vezetőit. A vs cikkében egyebek közt ez van:

A találkozón elhangzottakat ismerő források szerint Orbán Viktor arról beszélt, hogy a jövőben a közmédiát tekinti a legfontosabb csatornának a kormány és a Fidesz üzeneteinek közvetítésére. (Az MTVA a múlt hét elején jelentette be, hogy az M1-et hírcsatornává alakítja.) Orbán azt is mondta, hogy a meghívottak ne számítsanak arra, hogy jelentősebb mértékű állami hirdetéshez jutnak a következő időszakban, a saját lábukon kell majd megállniuk.

Nem világos, hogy a keménység a Békemenet-közeli Demokratára is vonatkozott-e.

Az a kifejezetten vicces Magyarországban, hogy itt a legdurvább – gyakorlatilag selyemzsinórral felérő – büntetés, ha valakit a NER-ből kidobnak a szabad versenybe. Ebből pontosan ki lehet következtetni, hogy a rendszer csókosainak milyen előnyük van a piacon, illetve megfordítva, mekkora esélye van egy normális piaci szereplőnek egy kormányvállalkozóval szemben.

Advertisement

Nézőként és olvasóként nekünk az a mulatság marad – ha már a pénzünket költik öt-, hat-, nyolc vagy ki tudja hány csatornás kormánypropagandára –, hogy mit fognak most csinálni a magántuladonú, kormánypropagálás végett létező jobbos kiadványok. Az RTL Híradó-szerű fordulat,a kritikus újságírás – talán a Heti Válasz kivételével – tréfás gondolat lenne, de nem igazán várható azoktól, akiket kihelyezett sajtóosztályként szocializáltak. Az elmúlt években jól érezhető volt a zavar a Simicska-istálló lapjainál, ahol az alkalmi kormánykritikus publicisztikák keveredtek a régi reflexekből táplálkozó nyalással. Lehet, hogy marad ez a bizarr koktél, de most, hogy a régi gazda elbocsátotta a sereget, bármi megtörténhet.