A Guardian megszólaltatott két egykori alkalmazottat is a szentpétervári troll-főhadiszállásról, ahol váltott műszakban, megállás nélkül kommentelnek és blogolnak a beosztottak.

A Szavuskina utca 55. szám alatti épületben két hónapot lehúzó Marat Burkhard már korábban is megszólalt az orosz Szabad Európa Rádiónak, most pedig a Guardiannek is beszélt, egy másik volt kollégájával együtt.

Advertisement

Az angol nyelvű fórumokat putyini propagandával elárasztó trollokról már több angol újság is írt (pont a Guardian tavaly), de a mechanizmus működése és a konkrétumok miatt ez a cikk külön érdekes lehet, főleg, hogy a hazai közvéleményt megdolgozó, orosz nyelven alkotó trollokról van szó.

Az egyik megszólalónak LiveJournal blogokat kellett indítania, ahol indifferens bejegyzések közé időről időre Ukrajnáról szóló posztokat is be kellett csempésznie, a már említett Marat pedig chatfórumokon osztotta az észt. Mindketten havi 45 ezer rubel (kb. 150 ezer Ft) fizetést kaptak, de feketén, egyikük se kapott a pénzről semmilyen bizonylatot.

A megbízásuk titkos volt, és mindketten drákói szigorról számoltak be, illetve arról, hogy húszfős szobákban dolgoztak, három szerkesztő vezetésével.

Advertisement

“A legijesztőbb az egészben az, amikor beszélgetsz a barátaiddal, és tőlük is ugyanazokat hallod vissza, amiket neked feladatba adtak, akkor rájössz, hogy egyáltalán nem hatástalan, amit csinálsz” – mondta egyikük.

Marat néhány “feladatlapot” is megmutatott az újságírónak, ezekben a napi témák voltak felsorolva, például a Charlie Hebdo-gyilkosságok után a kegyeletét azonnal lerovó Putyinról, aki bezzeg odahaza visszaszorította a terrorcselekmények számát, de a legtöbb az ukrán háborúval volt kapcsolatos. A propagandisták számára van egy külön mém-oldal is, ahonnét kiválaszthatták a helyzethez illő képeket, feliratokkal.

A kalandvágyból, nem pedig politikai meggyőződésből csatlakozó Marat végül két hónap után úgy érezte, elveszíti a józan eszét, ha folytatja ezt a munkát, úgyhogy felmondott. Ő egyébként jelentkezett a magasabb fizetéssel járó, angol nyelvű troll állásra is, de mivel nem volt elég meggyőződéses, oda már nem vették föl.

A mindent feketén intéző iroda és a Kreml között persze nem lehet bizonyítani a hivatalos kapcsolatot, és vannak olyan találgatások is, hogy a trollképzőt az orosz kormány ifjúsági szervezetei finanszírozzák. Azt viszont egy másik szentpétervári újságíró megerősítette, hogy az alkalmazottak száma két év alatt, az ukrán helyzet eszkalálódása óta a többszörösére nőtt, és egyáltalán nem lebecsülendő az orosz internetezőkre – különösen az idősebbekre – gyakorolt hatása.